wtorek, 8 kwietnia 2008

Minor II-V

Duża część moich ćwiczeń opiera się na graniu gotowych fraz wziętych od gigantów trąbki jazzowej czy to będzie Clifford Brown czy Hubbard, Miles czy inni. Kiedyś mój nauczyciel poradził mi granie każdej takiej frazy po tonacjach oddalonych co ton (bardzo popularna progresja - vide: How high the moon, Solar).

Niestety ogrywanie jednej frazy po 12 kluczach szybko robi się nudne. Dlatego też na własne potrzeby zacząłem grać etiudy 12-stu fraz (każda w innym kluczu), które przesuwałem (całą etiudę) co ton (jeszcze zamieszczę tu to ćwiczenie). Zalety grania dużej liczby fraz na raz są oczywiste: szybko się nie nudzi, i jakoś dziwnie łatwo wpada w ucho.

Ostatnio ćwiczyłem na tej zasadzie z frazami w Minor II-V. Frazki wziąłem z Clifforda Browna z zeszytu: Essential Jazz Lines of Clifford Brown. Musiałem zdecydować się na jakiś cykl tonalny: wybrałem koło kwartowe. Każdy fraza w tonacji kwartę w górę. Z tym że był tu mały myk: wybrałem 11 fraz po to, żeby z jedenastej przechodzić do pierwszej ale już o kwintę w dół.

Poniżej zamieszczam plik.

Ćwiczenie Minor II-V

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz